Brainstormen met stakeholders uit de regio

26 september 2023 Stichting OVO

Op woensdag 6 september 2023 kwamen ruim 100 stakeholders van Stichting OVO bij elkaar om in gesprek te gaan over het onderwijs van de toekomst. Deze goed bezochte, fijne en inhoudelijke bijeenkomst was van groot belang om een laatste hand te kunnen leggen aan de invulling van het strategisch beleidsplan 2024-2028. Door de uitstekende organisatie van het Omnia College, de inzet van leerlingen en collega’s, de goede suggesties en ideeën die we mochten ontvangen en de relevante uitkomsten van de gesprekken was het een zeer succesvolle bijeenkomst, waarvoor dank!

Korte samenvatting van de bijeenkomst

Bij binnenkomst maakten de stakeholders eerst kennis met een aantal OVO-scholen. Leerlingen lieten via aangeklede stands zien wat zij zoal doen op school en er was ruimte om in gesprek te gaan met elkaar. Vervolgens kreeg iedereen de kans om een hapje te eten, waarvoor Omnia College haar eigen mooie foodtruck inzette. Het zonnetje straalde en de stemming zat er goed in. Er was een stevige basis gelegd voor de brainstormsessies, die na het plenaire deel van van start gingen.

Adrienne Vertooren nam tijdens het plenaire deel de rol als ‘avondvoorzitter’ op zich en interviewde verschillende belanghebbenden uit de regio. Zo kwamen wethouders Attie Mager en Arjan Meerkerk aan het woord, een leerling van het basisschoolonderwijs, een leerlingen van het voortgezet onderwijs, Machiel Krielaart van Munio, Erik van Noordenne van Bouwmensen en als af-sluiting deelde Nicole Hermans, bestuurder Stichting OVO, haar heldere visie op het onderwijs. Iedereen was klaargestoomd voor de brainstormsessies, die onderverdeeld waren in drie thema’s: OVO DNA en kernwaarden, doorlopende leerlijnen en leergemeenschappen, en vitale collega’s. De output vind je hieronder per thema samengevat.

Output thema ’OVO DNA en kernwaarden’

Output thema ’Doorlopende leerlijnen en leergemeenschappen’

Output thema ’Vitale collega’s’

Quotes

Naast bovenstaande werden er aantal mooie uitspraken gedaan. Hieronder vind je een greep uit de inspirerende quotes:

“Onderwijs zou minder bescheiden mogen zijn, we mogen best meer onze waarde uitdragen.“
“Het gaat om de totale ontwikkeling van het kind: cognitief, hart en handen.“
“Leer kinderen dat het leven soms schuurt en dat fouten en teleurstellingen erbij horen.“
“Onderwijs gaat om goed burgerschap ontwikkelen.“
“Iemands gedrag is niet hetzelfde als iemands drijfveer.“
“Workshops en gastlessen zorgen voor een beter beeld van het bedrijfsleven.“
“Wees zuinig op stagiaires en geef onderwijsassistenten meer verantwoordelijkheid.“

Na de brainstormsessies sloten we af met een gezellige netwerkborrel in het restaurant van het Omnia College. We willen iedereen nogmaals bedanken voor de inspirerende gesprekken die er zijn gevoerd en de openheid waarmee er gediscussierd werd. De resultaten nemen we mee in het strategisch beleidsplan 2024-2028, dat eind dit jaar gepubliceerd wordt. Op naar het onderwijs van de toekomst!

Bekijk via deze link alle foto's van de bijeenkomst.