Rijke Ontwikkeldag Gorinchem

Mogen we aan u voorstellen: Rijke Ontwikkeldag Gorinchem (ROG)

Net als in veel andere gemeenten, groeien in Gorinchem kinderen onder sterk uiteenlopende omstandigheden op. Veel kinderen krijgen niet de kans om na schooltijd naar de voetbal, muziek- of tennisles te gaan. En sommige kinderen hebben ouders die niet de tijd of zin hebben om samen met hen te knutselen of lezen; bijvoorbeeld omdat de ouders soms geen Nederlands praten. Dit gebrek aan mogelijkheden na schooltijd beperkt deze kinderen in hun ontwikkeling. Envergroot zo de verschillen tussen de kinderen.

Naschoolse activiteiten

Om iets te doen aan de achterstand van deze kinderen is in Gorinchem de Rijke Ontwikkeldag Gorinchem (ROG) actief. ROG is een samenwerking van de onderwijsstichting OVO, de gemeente Gorinchem en tal van maatschappelijke partners. Na schooltijd organiseert ROG de GOcademy. Activiteiten die voornamelijk gericht zijn op het ontwikkelen van de talenten en vaardigheden van de leerlingen. Dit zijn veelal activiteiten op het gebied van sport, cultuur, natuur, technologie en talentontwikkeling; activiteiten die de wereld van deze kinderen vergroten.

Wat biedt GOcademy?

• Voor leerlingen in het basisonderwijs biedt GOcademy verschillende activiteiten aan, waaronder kooklessen, natuurlessen, EHBO-cursussen, toneel, taal, tekenen en schilderen, rap en hiphop en kickboksen. Na schooltijd kunnen de kinderen ook terecht op de Sportpunten van Gorinchem Beweegt om verschillende sporten uit te proberen. Bij SNS Street Soccer kunnen ze bijvoorbeeld een balletje trappen.

• Natuurlijk zijn er ook verschillende GOcademy activiteiten voor de jongeren. Het jongerenwerk van The Mall heeft bijvoorbeeld een jongerencentrum ingericht op Vita College, waar leerlingen elke woensdagmiddag na school welkom zijn. Op het Omnia vinden diverse activiteiten plaats, waaronder workshops op het gebied van fotografie, graffiti, creatief schrijven, zingen, theater en dj-en.

• Centraal Punt van Stichting Boukie organiseert eveneens tal van bezigheden voor jongeren. Hier kunnen ze sporten, muziek maken, podcasts opnemen, apps programmeren, maar ook gewoon binnen komen om te ontspannen, een spelletje te spelen of gezellig te kletsen. Nieuw is de studieklas op het Centraal Punt, waar leerlingen van het Omnia College hun huiswerk kunnen maken met de hulp van een docent en vervolgens samen chillen, leuke dingen doen en plezier maken.

Hoe kun je deelnemen aan GOcademy?

De kinderen die deelnemen aan de activiteiten van GOcademy zijn de leerlingen van de basisscholen J.P. Waale, De Poorter en de Anne Frankschool en van de twee middelbare scholen: Omnia College en het Vita College. Leerlingen van deze scholen kunnen zich op hun school aanmelden voor de GOcademy activiteiten. Alle activiteiten zijn gratis.

Samenwerking in ROG en GOcademy

Dit waardevolle initiatief kan rekenen op de samenwerking van diverse partners, waaronder:

Anne Frankschool

JP Waale

Daltonschool De Poorter

Omnia College

Vita College

Gemeente Gorinchem

Gorinchem Beweegt

Gorinchem Inspireert

Gorcums Museum

Natuurcentrum

Bibliotheek aan Zet

i_lab

Centraal Punt

The Mall

Stichting Kindercentra Gorinchem (SKG)

Stichting OVO

Dankzij deze gezamenlijke inspanningen krijgen kinderen in Gorinchem de kans om na schooltijd hun talenten te ontwikkelen en hun horizon te verbreden.