Superhelden Five en Roxy op visite
De kinderen van IKC Merweplein in Gorinchem worden opgeroepen op lopend of fietsend naar school te gaan
Op basisschool IKC Merweplein was het op het schoolplein een vrolijke boel met het optreden van mascotte en superheld Five en Roxy. Zij gaven samen met wethouder Marjo Molengraaf de kick off voor de verkeersveiligheidscampagne High Five. Gorinchem is de eerste gemeente in Zuid-Holland die deze campagne lanceert. Doel is om ouders en kinderen te stimuleren lopend of fietsend naar school te gaan.
De landelijke tendens is dat steeds meer kinderen met de auto naar school gebracht worden. Hierdoor verminderen vaardigheden als behendigheid, verkeersinzicht en bewegen kinderen minder.
De High Five campagne is een initiatief om de verkeersveiligheid rond basisscholen te verbeteren. Ouders en kinderen worden gestimuleerd om lopend of fietsend naar school te gaan in plaats van met de auto.
Door middel van beloningen en educatieve activiteiten worden veilige verkeersgedragingen aangemoedigd. Dit draagt bij aan een veiligere leefomgeving rondom scholen. De High Five campagne is al met succes uitgevoerd in andere steden in Nederland en België.
Rondom basisschool IKC Merweplein, een basisschool die veel verkeersbewegingen kent, worden op drie locaties speciale palen geplaatst. Lopen of op de fiets naar school komen, wordt geregistreerd via een ‘High Five’ contactpunt. Kinderen die te voet naar school komen, kunnen hun speciale polsbandje scannen bij deze palen. Kinderen die op de fiets komen, kunnen langs twee palen fietsen. Via een sensor in/op hun fiets wordt deze beweging geregistreerd. Na registratie worden er punten verdiend. Na het behalen van een x aantal punten krijgen kinderen een (kleine) beloning in de vorm van stoepkrijt, pennen, etc.
De campagne moet ouders en kinderen letterlijk gaan bewegen om de auto te laten staan en lopend of fietsend naar IKC Merweplein te komen. De campagne duurt het hele schooljaar 2024-2025.
Fotocredits: Hannie Visser-Kieboom
En bedankt De Stad Gorinchem voor de media-aandacht.