Wie het woord viruskenner hoort denk misschien gelijk aan computers, hackers, spam en phishing, maar het afgelopen project van Technasium 3 van het Fortes Lyceum ging toch echt over die ongrijpbare veroorzakers van mensenziektes. In opdracht van het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam hebben de technasiasten onderzoek gedaan naar de verspreiding en de bestrijding van verschillende virussen, zoals het hantavirus, griepvirus en het zikavirus.

Van hen waren Jesse Jelle Kuiper, Willemijn Pons, Maria Timmermans en Mitchel Vet degenen die hun onderzoek naar het mazelenvirus mochten presenteren aan een zaal met 300 toeschouwers. Hun idee, waarbij inwoners van Congo zelf meelwormen kunnen kweken voor een verbeterd immuunsysteem, kreeg van de vakjury lovende kritieken. Dat de hele klas bovendien als winnaar van de Viruskenner Quiz uit de bus kwam was - eerlijk gezegd - best een verrassing.

De finale van dit project, dat niet alleen in Nederland maar ook in Suriname en Indonesië wordt uitgevoerd, werd afgelopen donderdag gehouden in de Arminiuskerk in Rotterdam. "Het was best spannend om voor zo'n groep te presenteren, maar we zijn wel supertrots op het resultaat," aldus Willemijn.

Het project is eigenlijk altijd actueel. "Meer mensen sterven jaarlijks door het hepatitis B en C-virus dan wij tot nu toe denken. Het Centraal Bureau voor de Statistiek gaf een schatting aan van 40-50 mensen. Onderzoekers van het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam zeggen echter dat het zou gaan om zo'n 500 mensen per jaar!" De afdeling Viroscience van het Erasmus MC is er als eerste bij als er ergens ter wereld een virus uitbreekt.

Mathijs Verel, docent biologie en onderzoek & ontwerpen (O&O) is ook trots op de prestaties van zijn leerlingen. "De technasiasten hebben zich goed verdiept in het belangrijke werk van echte virologen. Zo maken ze kennis met de dynamische wereld buiten de schoolmuren."

(Ook te lezen bij De Stad Gorinchem)