Femke poppelaars, mentor van de pro/vmbo-brugklas

De meeste leerlingen in groep 8 hebben zich inmiddels ingeschreven op de middelbare school van hun keuze. Voor sommige leerlingen in Gorinchem is de toelating nog spannend (Leerlingen die van een OVO basisschool naar een OVO middelbare school gaan, zijn al zeker van hun toelating). Voor leerlingen die in aanmerking lijken te komen voor het praktijkonderwijs, maar van wie de basisschool of de ouders zich afvragen of het vmbo toch haalbaar is, heeft Merewade College sinds 2016 de Pro/vmbo-brugklas. Hier wordt de keuze vmbo of praktijkonderwijs (pro) een jaar uitgesteld en krijgen leerlingen de kans om te laten zien of het vmbo-onderwijs bij ze past.

 

“In het verleden kwamen leerlingen in de pro brugklas en werden er gesprekken gevoerd wanneer een overgang naar vmbo-basis tot de mogelijkheden leek te behoren.” Legt locatieleider Mark Ruwaard uit. “Nu krijgen de leerlingen in de Pro/vmbo-brugklas de kans om al in een vmbo-school, op vmbo-niveau les te krijgen en vanaf het begin te wennen aan deze grote school.” De pro/vmbo-leerlingen volgen hetzelfde programma als de andere eerste klas leerlingen van Omnia. Ze werken met laptops en volgen dezelfde vakwerkklassen.

Mentor Femke Poppelaars heeft vorig jaar ook de overstap van het basisonderwijs naar het vmbo gemaakt en leeft nu mee met haar leerlingen: “Aan het eind van het jaar nemen we samen met de ouders en de leerling een beslissing over het vervolg: klas 2 vmbo Omnia of klas 2 Praktijkschool. Dat vinden de leerlingen spannend.” Maar of ze nu verder gaan op Merewade Praktijkschool of het Omnia College veel leerlingen van de Pro/vmbo brugklas knikken instemmend als Ezra, een van de leerlingen, zijn mentor aanvult: “In deze klas kan ik ontdekken wat bij mij past: Pro of toch vmbo. Ik ben blij dat ik deze kans heb gekregen.”

Mentor Femke Poppelaars heeft vorig jaar ook de overstap van het basisonderwijs naar het vmbo gemaakt.
“De overgang van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs is voor veel leerlingen erg spannend. Ik merk dat onze overzichtelijke en kleinschalige opzet voor veel leerlingen in de Pro/vmbo-brugklas de overstap soepeler maakt en kansen biedt.”, legt Femke, terugkijken op het eerste deel van het schooljaar uit. “Doordat ik als mentor veel vakken geef, zie ik de leerlingen in veel verschillende situaties. Daardoor kan ik beter inspelen op wat leerlingen nodig hebben. Daarbij is het fijn dat we over een eigen lokaal beschikken. Dat geeft rust.”