Nieuws basisscholen

Het is de week van het openbaar onderwijs, Schoolweek!

Stichting OVO biedt openbaar onderwijs aan op basisscholen en middelbare scholen. Daarbij richten de scholen zich op de individuele talenten van kinderen. Samen werken aan talent dus.

Een van de talenten die onze leerlingen kunnen ontdekken is muziek. Gorkum tv maakte hier een mooi filmpje van, bekijk het hier.

 

In Hardinxveld hebben obs De Driemaster en het ontwikkelende IKC met onder andere de Merwedeschool open dagen gepland staan. Komt u ook kijken?   

Op dinsdag 28 november mochten de kinderen van groep 1-2 en 3 op bezoek komen bij Omnia college. Daar hadden een stel pieten samen met de docenten een Sinterklaasfeestje georganiseerd voor de kinderen. Zo mochten de kinderen in de keuken hun eigen fruit maken van marsepein, werd er flink gesport tijdens de pietengym en maakten de kinderen een pietenmuts. De kinderen keken hun ogen uit in de grote school die zelfs eigen dieren heeft. Het was een ontzettend goed alternatief voor het bezoek aan het Sinterklaashuis in de stad en een mooie samenwerking tussen het basis- en voortgezet onderwijs.

In de waan van alles wat in een jaar voorbijkomt op een school, nemen we soms weinig de tijd om terug te komen bij de fundamentele rol van de leraar als pedagoog: onze kinderen opvoeden tot grote zelfstandige en verantwoordelijke mensen.

Op de Anne Frankschool vonden we gelukkig weer de tijd en rust om met elkaar te bekijken wat voor ons de belangrijkste waarden zijn als het gaat om het opvoeden van onze kinderen. Met elkaar kwamen wij tot de volgende 5 gezamenlijke waarden: Samen, Trots, Eerlijk, Respect en Kwaliteit (STERK). Deze waarden staan vanaf nu centraal in ons onderwijs.

Wensen en verwachtingen van leerlingen ikc Merweplein

Op dinsdagochtend 21 november mochten alle basisschoolleerlingen van IKC Merweplein praten over hun wensen en verwachtingen. Eerder was er al gesproken met de ouders, de pedagogisch medewerksters en de leerkrachten en nu waren de kinderen aan de beurt.

In alle klassen, van groep 1 tot en met groep 8, kregen de kinderen opdrachten die passen bij hun leeftijd. In kleine groepjes mochten de kinderen hun wensen tekenen, vertellen, beschrijven en bespreken. Hierbij kwamen vragen voorbij als ‘Help je elkaar?’ en ‘Zijn de regels duidelijk?’, maar ook vragen waar hard over nagedacht moest worden zoals ‘Wat wil je leren?’ en ‘Waarom moet jij opgevoed worden?’.