'zieke' docenten op de Anne Frank

Leerlingen van groep 6, 7 en 8 op de Anne Frankschool krijgen vanaf nu iedere vrijdag een heel bijzondere les. Vanuit het project Streetwise staat er een coole, of ‘zieke’, leerkracht voor de klas uit de urban cultuur.
Zo krijgen leerlingen op vrijdag les op een andere manier dan de rest van de week én worden reguliere leerkrachten vrijgespeeld, wat helpt bij het lerarentekort.

De directeur van Anne Frank kijkt uit naar deze invulling op vrijdag voor haar leerlingen. “Ook op onze school hebben we helaas last van het lerarentekort. Hoe mooi is het dat wij op een andere wijze dit probleem oplossen!” De kinderen van groep 6,7 en 8 kijken enorm uit naar deze vrijdagen. Ook de leerkrachten zijn ervan overtuigd dat de kinderen belangrijke vaardigheden zullen leren, die ze niet halen uit een les rekenen of spelling. “De Anne Frank staat voor samen STERK, en dat is precies wat ‘zieke docenten’ en het team in de praktijk gaan brengen”, aldus Sanne Hooimeijer.

De bovenbouw van de Anne Frank krijgt les van Max de Beijer. Hij gebruikt muziek en urban cultuur om de verbinding te leggen met zijn klas. Daarmee staat hij dichtbij de leefwereld van kinderen. De invulling van de lessen is heel divers. Eerst wordt er gesproken over de kinderen zelf: wie ben ik, waar kom ik vandaag en waar droom ik van? Ze zoomen in op de historie van de Jordan sneakers en gaan op een experimentele reis door Amerika. Daarna gaan de kinderen aan de slag met het verven van patta’s. Ook gaan ze hun eigen chocoladerepen ontwikkelen en leren ze alles over de cacaobonen en het slavernijverleden. Door zelf bezig te zijn met de ontwikkeling en het proces, leren de kinderen spelenderwijs en ontdekkend.

De verzorging en inhoud van het project wordt gedaan en is ontwikkeld door Stichting Zieke Docenten. Een groep creatieve professionals die vanuit passie aan de slag gaan met leerlingen en een bijdrage leveren aan méér kunst en cultuur in de klas. Méér kunst en cultuur in de klas is een belangrijke missie voor de stichting, daarnaast geloven ze het opleiden van kunstprofessionals een positieve bijdrage kan leveren aan het reduceren van het lerarentekort in heel Nederland.