De Anne Frankschool, JP Waale en Daltonschool De Poorter voorlopers in het programma School en Omgeving. Dat programma stimuleert gelijkere kansen voor kinderen in Nederland. Het staat beter bekend als de Rijke Schooldag. Die rijke schooldag is inmiddels van start met het toffe én leerzame activiteiten na schooltijd. Voor de kinderen smaakt het naar meer.

In oktober organiseerden de Anne Frankschool, JP Waale en Daltonschool De Poorter twee workshops in het kader van de Rijke Schooldag. Nadat de kinderen hadden aangegeven wat ze wilden leren, was de keuze voor de eerste twee onderwerpen een feit: een serie workshops over Minecraft en een serie workshops over kickboksen en respect. Dit beviel zo goed dat er vol enthousiasme gewerkt wordt aan het vervolg.

Minecraft

Samen met Minecraft-expert Kevin van Geofort in Herwijnen gingen de kinderen in drie workshops uitdagingen aan in de wereld van Minecraft. Ze zochten naar codes om sloten te ontmantelen, ontdekte hoe hun eigen huis er in Minecraft uitziet, maakten een ritje in de attracties van de GeoCraft Efteling en leerden als een programmeur van de toekomst navigeren binnen Minecraft. Elke week werden niet alleen de uitdagingen, maar ook het enthousiasme groter!

Respect door kickboksen

Antoon Akkerman is semi-prof wedstrijdvechter en kwam op de scholen drie workshops geven over kickboksen en respect. De kinderen leerden hoe ze respect kunnen krijgen en geven bij een sport als kickboksen. Ze lieten zien hoe sterk ze al zijn en leerden van Antoon hoe ze verder konden groeien. Zo kwamen ze erachter dat ze meer kunnen bereiken dan ze misschien dachten. Dat nog eens een fijne ontdekking!

Naast deze basisscholen van Stichting OVO nemen ook het Omnia College en het Vita College deel aan de Rijke Schooldag. Samen met de gemeente en maatschappelijke organisaties uit Gorinchem vormen zij de coalitie die de Rijke Schooldag in Gorinchem vormgeeft.